Tidsbesparingar och bättre arbetsflöde
för Inselo

Bakgrund och utmaning

Inselo är Nordens ledande förmedlare av installationstjänster för alltifrån värmepumpar till TV-antenner och robotgräsklippare. Inselo fungerar alltså som en samlingshub där installationsfirmor av olika typer kopplas ihop med slutkunder från en rad olika partners vars produkter ofta kräver installationshjälp.

Till följd av det breda tjänsteutbudet har Inselo en blandad kompetensbas bland sina installationspartners, där somliga kan installera värmepumpar, medan andra bara kan installera TV-antenner. Den logistiska koordineringsprocessen är med detta upplägg mycket komplex, vilket satte stor press på den interna logistikapparaten med att koppla ihop installatör med rätt kompetens inom rätt område som varje specifikt uppdrag innebär.

Inselo upplevde stora utmaningar i att få en bra överblick över samtliga installatörer och koordinera dessa optimalt.

”Vi ville samla ihop allt till en enda karta istället för att använda fyra olika kartor parallellt.”
– Christopher Lidahl, Coordinator

Tidigare lösning innebar mycket manuellt arbete i flera parallella kartor

Inselo hade tidigare testat flera olika lösningar men ändå fick man sitta i flera olika kartor och försöka hålla tungan rätt i mun.

”Tidigare fick vi använda en karta per uppdragstyp – en karta för värmepump, en för parabol och antenner, en för bredband, och slutligen en karta för robotgräsklippare.” – Stian Velund, Community Success

Processen innebar också mycket manuell hantering som innebar stora mängde extrajobb så fort något skulle ändras.

”Varje gång en karta skulle uppdateras behövde vi spara filen och ladda upp till våra delade dokument där varje samordnare och installatörsbokare var tvungna att ladda ner nya den nya kartan varje gång denna hade uppdaterats.” – Stian Velund, Community Success

Ny lösning

Inselo använder sedan hösten 2019 Atlas, där bolaget har samlat servicedistrikten för samtliga tjänster i en och samma karta.

”Atlas är ett verktyg vi använder hela tiden. Det är enkelt att skapa egna områden utifrån vad varje servicetekniker gör. Tidigare fick vi använda fler kartor per typ av uppdrag, vilket var både tidskrävande och riskerade att fel gjordes. Det är väldigt enkelt att göra ändringar på kartan och sen kan alla koordinatorer och installatörsbokare direkt se en uppdaterad karta. Vi är mycket nöjda med Atlas!”
– Christopher Lidahl, Coordinator

I Atlas har Inselo satt ut punkter för var både klienter och servicetekniker finns.

”Det ger oss en mycket god överblick när vi ska boka uppdrag på uppdrag av servicetekniker.”

För att hålla koll på vilket område som är gjort för respektive tjänst använder sig Inselo av taggningsfunktionen i Atlas.

”Taggningsfunktionen är perfekt för oss – den gör det väldigt enkelt att ta reda på vilken servicetekniker som ska bokas och all information finns i samma karta!” – Stian Velund, Community Success

Resultat

För Inselo har övergången till Atlas inneburit stora tidsbesparingar, bättre arbetsflöde och bättre överblick.

”Atlas är ett mycket kompetent verktyg för att tilldela ärenden servicetekniker med specifik kompetens på rätt plats! Atlas har sparat oss mycket tid och arbete, vi har nu ett bättre arbetsflöde och bättre överblick. Fantastiskt!” – Stian Velund, Community Success

 

Beställ Atlas™

Eller kontakta oss angående:

  • Testkonto
  • Demo
  • Övriga frågor