Så förhöjer du kundupplevelsen med geodata
I en ständigt uppkopplad värld ökar kundernas förväntningar på smidiga och snabba digitala köpupplevelser. Här berättar vår egen Customer Success Manager Per Ekdal om hur geodata kan vara nyckeln till ökade konverteringar och nöjdare kunder.
I takt med att digitala tjänster ökar blir det allt viktigare att kunna erbjuda en hög användarvänlighet och servicenivå, för att säkerställa att kunden kommer tillbaka. Med geografisk data som verktyg kan företag skapa mer personliga, effektiva och pålitliga kundupplevelser.
– Vi på Geposit har med det nordiska postnummersystemet som grund utvecklat flera spetstjänster som hjälper företag att optimera sina verksamheter ur ett geografiskt perspektiv – med bättre kundupplevelser, snabbare leveranser och tydligare överblick på upptagningsområden som resultat, berättar Per Ekdal, Customer Success & Data Manager på Geposit.
Förbättra checkout-processen och skapa trygga leveranser
För e-handlare är snabba och korrekta leveranser avgörande för att lyckas på en konkurrensutsatt marknad. Ett felaktigt inskrivet postnummer eller en felskriven adress i check-out kan leda till både försenade paket och missnöjda kunder. Detta skapar särskilt frustration hos de e-handlare som hanterar stora volymer eller skickar värdefulla varor.
– Vår tjänst Valid hjälper företag att integrera adressvalidering på sin hemsida som kan användas både i formulär och check-out. Valid förenklar adressinmatningen genom att ge förslag på adresser i en rullgardinsmeny, vilket gör det snabbare och mer exakt för kunden att mata in sina uppgifter, berättar Per och fortsätter:
– Kunder som får automatiska adressförslag känner sig säkrare. De slipper oroa sig för stavfel eller att de råkat fylla i ett felaktigt postnummer, vilket skapar en pålitlig och trygg upplevelse i köpprocessen.
Hjälp kunden till närmaste butik
Idag förväntar sig också kunden att enkelt kunna se vilka butiker som har en specifik produkt i lager, samt kunna söka på vilken butik som är närmast till hands. Flera butikskedjor har dock olika utbud på både hyllan och lagret, vilket skapar extra komplexitet när upptagningsområden ska delas upp.
– Här kan vår karttjänst Atlas vara ett alternativ för att förbättra köpupplevelsen. Atlas integreras med din hemsida och ger kunden en överblick på vilken butik, återförsäljare eller upphämtningsställe som ligger närmast så att kunden hittar rätt snabbt och enkelt, berättar Per.
Geodata för en bättre kundupplevelse
Med smarta lösningar inom geodata kan företag förbättra flera steg i den digitala kundresan. Från att hjälpa kunderna att hitta rätt butik till att säkerställa en smidig upplevelse i checkout med korrekta leveranser som följd, hjälper vi på Geposit företag att skapa bättre kundupplevelser som får kunden att komma tillbaka. Vill du veta mer om hur du kan använda geodata i din verksamhet? Kontakta oss så berättar vi hur våra lösningar kan hjälpa ditt företag till fler och nöjdare kunder.