Vad kostar en retur egentligen?
En stor huvudvärk för e-handlare är returer, eftersom de medför kostnader för administration, hantering och logistik. Ofta beror en retur på att kunden vill skicka tillbaka en vara, men en stor del beror också på ogiltiga adresser där paketet inte kan levereras ut. Felaktiga adressuppgifter blir därför en dyr historia med missnöjda kunder som resultat. Här reder vi ut vanliga anledningar till att det blir fel, och vad du som e-handlare kan tänka på för att minska huvudvärken.
Det är lätt att tro att ett paket som går i retur bara innebär kostnader för porto och emballage. Men de avbrutna systemflöden som en felaktig adress skapar innebär också kostnader som inte är lika enkla att mäta; som irritation hos kunden när varan inte kommer, samt administrationen och tiden som krävs för att rätta till felet och skicka varan på nytt. Dessutom debiterar transportbolagen för utkörningar som gått till fel adresser (så kallade bomkörningar, som både bidrar till onödiga utsläpp och högre bränslekostnader).
Var femte adress är fel
I fjol skickades nära 200 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige (källa: Paketindex från Transportföretagen). Och det senaste året kontrollerade våra system 12,6 miljoner adresser, där hela 20% var felaktiga. Det innebär att flera tusen paket på den svenska paketmarknaden inte når fram, utan går i retur. Felaktiga adresser beror ofta på gamla och inkorrekta adressuppgifter i interna system som inte har hängt med i de ständiga förändringar som sker i postnummerdatabasen. Postnummer uppdateras kontinuerligt för att underlätta postsorteringen – eftersom vissa områden förändras på grund av antalet in- eller utflyttade invånare.
Slarv ligger bakom fel adress i checkout
Ibland är det också kunden som snubblar på tangenterna och skriver in fel adress i kassan när de ska beställa sina varor. Små oskyldiga slarvfel och stavfel leder till stora konsekvenser när paketet inte kan delas ut på grund av felaktiga adressdata.
Därför ska du arbeta med uppdaterade adressdata
Att kunna kontrollera adressers giltighet innebär minskade kostnader och administration, färre returer och framför allt nöjdare kunder. Med Geposits tjänster inom adressvalidering via webbgränssnitt eller integrerat API har du som kund alltid tillgång till den senaste adressdatan över postnummer och gatuadresser. Dessutom bekräftas alltid att adressen är giltig för paket-och godsleveranser. Med funktionen Adress Autocomplete så får kunden också hjälp att stava rätt i adressfältet genom en rullgardinsfunktion som ger förslag på korrekta adresser och där kunden själv kan välja rätt adress. Inga mer små stavfel som leder till stora kostnader!
I slutändan är det viktigt att komma ihåg att korrekta adressuppgifter inte bara är en fråga om snabbare leveranser och kostnadsbesparingar, utan också en viktig faktor för dig som e-handlare för att öka kundnöjdhet, vinna förtroende och agera hållbart på en alltmer komplex paketmarknad. Vill du veta mer om hur våra tjänster kan hjälpa dig till minskade returkostnader? Kontakta oss så hjälper vi dig vidare!